Zo, dan eindelijk weer eens bericht uit het Franse. ’t Zal
eens een keer tijd worden hoor ik al zeggen. Inderdaad……enne we zijn ook
eindelijk weer onderweg, maar daarover later meer.
Eerst maar eens een stukje opvullen tussen het laatste
bericht en nu.
Na onze vorige reis hebben we besloten de camper te verkopen
en naar iets anders te gaan kijken. Inruilen leek geen optie, want er werd veel
te weinig voor geboden, dus dan maar zelf doen. Advertentie op “Le Bon Coin”
(de Franse marktplaats) gezet. Heeft er niet zo heel lang gestaan en bij de
eerste gegadigde was het uiteindelijk al raak en voor het bedrag dat wij
wilden. Toen dus op zoek naar wat anders…iets met twee gescheiden bedden, een
garage achterin (voor de fietsen, zodat deze niet meer buiten op hoefden) en,
in elk geval een 130pk motor (bij voorkeur Fiat, vanwege de enorme ervaring van
deze gasten op campergebied). Belangrijk detail voertuig mocht niet langer zijn
dan 7 meter .
Na even zoeken, ook op Le Bon Coin uiteindelijk een exemplaar gevonden in St.
Alban, in de buurt van Toulouse. Alles voldeed aan onze wensen, plus jonge
occasion, leuke kilometer stand op de teller en dat alles voor een aanvaardbare
prijs. Contract getekend, datum voor aflevering afgesproken en naar huis terug
om te wachten. Ja hoor……..Al het geld overgemaakt, worden we gebeld dat de
afleverdatum niet gehaald kon worden. Nieuwe datum afgesproken en wij weer op
weg naar TPL (Castel camping cars), St Alban. Na een supersnelle afleverronde
aan het administratieve deel begonnen. Wat bleek…hadden ze de tas met
toebehoren (reserve sleutels en alle documenten, zoals gebruiksaanwijzingen en
zo) ’s morgens met een ander mee gegeven. Tja, daar zat je dan, zo’n 260 km van huis. Dus maar
geaccepteerd dat ze die tas later zouden nasturen evenals de andere manco’s.
Einde van de week werd uiteindelijk enkele weken. Ook bleek dat de
distributieriem niet vervangen was enz. Dit zelf geregeld op lokaal niveau en
door hun laten betalen. Zo kan ik nog wel even door gaan. De eerste eigenaar
van deze camper heeft er een codekaart bij gekregen….wel, hier zitten we dus
nog steeds op te wachten. De rest zal ik jullie besparen. Uiteindelijk, via
onze juridische bijstandsverzekering van ze verlangd dat ze de kosten, welke
wij gemaakt hebben om alles in orde te brengen gaan vergoeden. We zien het wel
als we thuis komen of er een cheque ligt anders……?
Het lijkt er aardig op dat er van die Fransen zijn die
denken dat je een buitenlander maar kunt belazeren en dat ze dan maar alles
pikken. OK, het is een gebruikte camper, maar, als je die bij een dealer koopt
verwacht je toch dat schoon schoon is en er geen aanslag meer in de koelkast
zit, dat wat kapot is, gemaakt is en dat wat er ontbreekt aangevuld is.
Een detail wil ik jullie niet onthouden. Op een zeker moment
hadden we zo de pest in (er werd niet meer op e-mails en telefoon gereageerd)
dat we een afspraak met hun “Service Après Vente” gemaakt hebben om de
achteruitrij-camera te repareren. Wel,
daar hebben ze een hele middag voor nodig gehad om te constateren dat deze niet
te herstellen was. Ondertussen wel de koelkast brander schoongemaakt (had al
gebeurd moeten zijn bij aflevering). Was een bloedhete dag en we werden gewoon
aan ons lot overgelaten.
Al met al geen goed gevoel bij deze jongens. Ook omdat de
afspraak om de nieuwe camera op te sturen zodat ik zelf kon monteren nooit werd
nagekomen, net als andere afspraken.
Dus….juist ja, de geschiedenis lijkt zich te herhalen.
Morgen dan toch eindelijk de reisverslagen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten