18 september 2014

De geschiedenis lijkt zich te herhalen.

Zo, dan eindelijk weer eens bericht uit het Franse. ’t Zal eens een keer tijd worden hoor ik al zeggen. Inderdaad……enne we zijn ook eindelijk weer onderweg, maar daarover later meer.
Eerst maar eens een stukje opvullen tussen het laatste bericht en nu.
Na onze vorige reis hebben we besloten de camper te verkopen en naar iets anders te gaan kijken. Inruilen leek geen optie, want er werd veel te weinig voor geboden, dus dan maar zelf doen. Advertentie op “Le Bon Coin” (de Franse marktplaats) gezet. Heeft er niet zo heel lang gestaan en bij de eerste gegadigde was het uiteindelijk al raak en voor het bedrag dat wij wilden. Toen dus op zoek naar wat anders…iets met twee gescheiden bedden, een garage achterin (voor de fietsen, zodat deze niet meer buiten op hoefden) en, in elk geval een 130pk motor (bij voorkeur Fiat, vanwege de enorme ervaring van deze gasten op campergebied). Belangrijk detail voertuig mocht niet langer zijn dan 7 meter. Na even zoeken, ook op Le Bon Coin uiteindelijk een exemplaar gevonden in St. Alban, in de buurt van Toulouse. Alles voldeed aan onze wensen, plus jonge occasion, leuke kilometer stand op de teller en dat alles voor een aanvaardbare prijs. Contract getekend, datum voor aflevering afgesproken en naar huis terug om te wachten. Ja hoor……..Al het geld overgemaakt, worden we gebeld dat de afleverdatum niet gehaald kon worden. Nieuwe datum afgesproken en wij weer op weg naar TPL (Castel camping cars), St Alban. Na een supersnelle afleverronde aan het administratieve deel begonnen. Wat bleek…hadden ze de tas met toebehoren (reserve sleutels en alle documenten, zoals gebruiksaanwijzingen en zo) ’s morgens met een ander mee gegeven. Tja, daar zat je dan, zo’n 260 km van huis. Dus maar geaccepteerd dat ze die tas later zouden nasturen evenals de andere manco’s. Einde van de week werd uiteindelijk enkele weken. Ook bleek dat de distributieriem niet vervangen was enz. Dit zelf geregeld op lokaal niveau en door hun laten betalen. Zo kan ik nog wel even door gaan. De eerste eigenaar van deze camper heeft er een codekaart bij gekregen….wel, hier zitten we dus nog steeds op te wachten. De rest zal ik jullie besparen. Uiteindelijk, via onze juridische bijstandsverzekering van ze verlangd dat ze de kosten, welke wij gemaakt hebben om alles in orde te brengen gaan vergoeden. We zien het wel als we thuis komen of er een cheque ligt anders……?
Het lijkt er aardig op dat er van die Fransen zijn die denken dat je een buitenlander maar kunt belazeren en dat ze dan maar alles pikken. OK, het is een gebruikte camper, maar, als je die bij een dealer koopt verwacht je toch dat schoon schoon is en er geen aanslag meer in de koelkast zit, dat wat kapot is, gemaakt is en dat wat er ontbreekt aangevuld is.
Een detail wil ik jullie niet onthouden. Op een zeker moment hadden we zo de pest in (er werd niet meer op e-mails en telefoon gereageerd) dat we een afspraak met hun “Service Après Vente” gemaakt hebben om de achteruitrij-camera  te repareren. Wel, daar hebben ze een hele middag voor nodig gehad om te constateren dat deze niet te herstellen was. Ondertussen wel de koelkast brander schoongemaakt (had al gebeurd moeten zijn bij aflevering). Was een bloedhete dag en we werden gewoon aan ons lot overgelaten.
Al met al geen goed gevoel bij deze jongens. Ook omdat de afspraak om de nieuwe camera op te sturen zodat ik zelf kon monteren nooit werd nagekomen, net als andere afspraken.

Dus….juist ja, de geschiedenis lijkt zich te herhalen.


Morgen dan toch eindelijk de reisverslagen.

Geen opmerkingen: